سید مهران موسوی در گفتگو با همشهری آنلاین از اجرای برخی اصلاحات مهندسی در خیابان کارگر جنوبی با هدف کاهش ترافیک این محور مهم و پر تردد داد و گفت: با توجه به برداشتهای ترافیکی در ساعات مختلف شبانهروز از معابر مهم منطقه ۱۱، جلسهای با برخی مسئولان ترافیکی منطقه تشکیل شد، در مورد طرح جداکننده میانی خیابان کارگر از چهارراه لشکر تا میدان قزوین، تعریض خیابان کارگر برای ایجاد صف پمپ بنزین چهارراه لشکر و جمعآوری پلهای عابرپیاده بلااستفاده تصمیمگیری و مصوبات لازم در دستور کار قرار گرفت. با تصویب و اجرای این طرحها شاهد کاهش ترافیک در محور خیابان کارگر مسیر جنوب به شمال خواهیم بود و امیدوارم با همکاری شهروندان بتوانیم سفر درونشهری ایمن و آرامتری برای آنان رقم بزنیم. همچنین رفیوژ میانی نیز در حال احداث در این خیابان است که حجم پروژه به طول ۵۹۰ متر، جدول دوبل به همراه فضای سبز میانی است. هدف از این اقدام کاهش ترافیک در ضلع جنوب به شمال خیابان کارگر است و با توجه به قرارگرفتن منطقه ۱۱ در مرکز شهر، کنترل و رصد ترافیک در این منطقه همهروزه و با جدیت انجام میشود تا شاهد ترافیک روان و قابل کنترلی در آن باشیم.»
شهردار منطقه ۱۱ همچنین از اجرای طرح ویژه ساماندهی موتورسیکلت سواران با همکاری پلیس راهور می گوید: «از دیگر طرحهای مهم برای انضباطبخشی به ترافیک مناطق مرکزی شهر، طرح مشترک ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلتسواران در خیابان حضرت ولیعصر (عج) است با همکاری مناطق ۳، ۶ و ۱۱ و پلیس راهور اجرا میشود. رشد روزافزون تولید و استفاده از موتورسیکلت در یک جهش ناگهانی به بیش از ۴ و نیم میلیون دستگاه در شهر تهران رسیده و به دلیل جذابیتهای موجود و کاربری متنوع در این وسیله، همچنین قدرت مانور بالای آن، مورد استفاده بیشتر شهروندان و حتی شرکتها، سازمانها و قشر مرفه جامعه قرار میگیرد. این در حالی است که متناسب با این وضعیت، فرهنگ استفاده از موتورسیکلت مغفول واقع شده که به موجب آن، شاهد استفاده از موتورسیکلت بدون مدارک هویتی، گواهینامه، بیمهنامه، معاینه فنی هستیم. بدتر از آن رواج مخدوشکردن و پوشاندن پلاک موتورسیکلت از سوی برخی کاربران قانونگریز به منظور فرار از اعمال قوانین و مقررات (برای اهداف مجرمانه نظیر کیفقاپی و دیگر جرائم اجتماعی) و بیتوجهی به رعایت مقررات در معابر که همه روزه بهکرات در سطح شهر دیده میشود و آسیبهای این وضعیت تا آنجا پیش میرود که بسیاری اوقات، خود این هنجارشکنان در موقعیتهای مختلف در جایگاه معترض قرار میگیرند و به وضعیت نابهسامان موجود نیز اعتراض میکنند.»
وی افزود:«از جمله این آسیبها، افزایش تصادفات جرحی و فوتی موتورسیکلت، ایجاد آلودگی زیستمحیطی و ناامنی برای عابران پیاده است که مجموع این موارد، وضعیت تردد موتورسیکلت در شهر تهران را به ناهنجاری بزرگی تبدیل کرده که اگر برای رفع این معضلات، اقدام مؤثری صورت نپذیرد، در آینده نزدیک قطعاً این موضوع، به بحران در حوزه وقوع جرائم، تصادفات و بینظمی منجر خواهد شد.مدیریت شهری برای رسیدگی به این موضوع، طرح مشترک ساماندهی و انضباطبخشی موتورسیکلتسواران را در دست اجرا دارد که این طرح با جلسات متعدد با مدیران شهرداری، شهرداران و معاونین مناطق ۲۲گانه و پلیس راهور تهران بزرگ با هدف مسؤولسازی سازمانها، کاهش تصادفات منجر به فوت و جرح، افزایش انضباط اجتماعی، افزایش رضایتمندی شهروندان، کاهش آلودگی هوا و ساماندهی تردد در دستور کار قرار گرفته است. معبر پیشنهادی برای اجرای این طرح، خیابان ولیعصر (عج) از تقاطع خیابان جمهوری تا چهارراه پارکوی تعیین شد که مناطق ۳، ۶ و ۱۱ در این طرح به صورت مستقیم مشارکت خواهند کرد.»
در این طرح، تمرکز پلیس راهور با همکاری شهرداری مناطق یادشده بیشتر بر «۱۰ طرح ویژه» شامل توقیف ساعتی، توقیف با کفی، کنترل خط ویژه، مسؤولسازی شرکتهای پیک، تهیه بسته آموزشی فرهنگی رسانهای، آشکارسازی پلاک موتورسیکلتها، اصلاحات هندسی و ارتقای ایمنی معابر، تاکسی موتور، ایجاد واحد ویژه و حساسکردن مسؤولان سازمانها و نهادها در مقابل تخلفات رانندگی کارکنان و مراجعان است که در مرحله اول طرح فوق که از ۱۸ دیماه در دو نوبت ۷ صبح تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۷ در این محور اجرا میشود. چهار مورد اصلی، توقیف ساعتی (رفع اثر پلاک، استعلام، آشکارسازی و اعمال قانون)، توقیف با کفی و انتقال به پارکینگ (حرکت در خلاف جهت، مخدوشی پلاک و خط ویژه)، کنترل خط ویژه و آشکارسازی موتورسیکلتها و روشن نگاهداشتن چراغها هنگام حرکت در روز در دستور کار قرار گرفته است. محور خیابان ولیعصر (عج) در منطقه ۱۱، در تقاطع خیابان لبافینژاد و خیابان شکیبایی، دو عدد راهبند در مسیر خط ویژه برای کنترل تردد موتورسیکلتسواران نصب شده که این اقدام، برای کمک به اجرای این طرح به انجام رسیده است.امید آنکه با رعایت قانونمداری از سوی راکبان موتورسیکلت، شاهد نظم و ایمنی در معابر شهر باشیم.
نظر شما